Tuesday, March 19, 2013







inilah cintaku

menyayangi tapi tidak mengharap dikasihi
merindui tapi tidak kesal dilupai
biar aku membendung sengsara jiwa
dan engkau bebas bagai unggas
malam-malam ku dipenuhi dengan tangisan
dan siang diseliputi kesangsian dan keresahan
harapan tetap terhias untuk mu
pintu-pintu doa ku buka luas
agar hidayah
pentunjuk
dan kesolehan dianugerahkan pada mu
 
aku tidak lagi mencari penjelasan
di darat di laut
aku tetap lemas
dihempas gelora rasa
dugaan ini bisakah dipersoalkan?
 
hari hari aku meminjam doa Zulaikha
dekatkan dia pada ku atau padamkan rasa ini buat selamanya
jauhkan aku dari biasnya
jauhkan aku dari kelibatnya
aku tidak rela jadi penderhaka
jangan sepalit maksiat menodai cinta
antara aku dan Engkau
di malam-malam yang amat sepi
dengarlah tangisku
lihatlah hibaku
merayu-rayu keampunan
berilah sakinahMU
 
pun kecurigaan masih lagi menghantui
restu dan belas
aku redha jika ini ketentuanMu
berilah aku kesabaran bermujahadah
di setiap penghujung malam
dan memanjat kesyukuran
nimat-nikmatMu yang tak terhitung
walau ketika dilanda gelora rasa
hati kecil ku terkoyak luka
 
 

No comments: